Hoe yoga jou kan helpen met stress

Waarom Yoga helpt tegen stress 

Yoga is een geweldige manier om te ontspannen. Het helpt de lichaam in een staat van meditatie te komen. Omdat veel van ons een hectisch leven leiden, is het belangrijk om methodes te vinden die ons kunnen helpen stress snel en effectief te verminderen. Laten we eens dieper ingaan op hoe yoga helpt om meer te ontspannen in ons dagelijks leven.  

Wat is stress? 

Stress is een response van ons lichaam wanneer er een veranderende situatie plaatsvindt. Hierbij ga je automatisch over op een overlevingsmechanisme. De gevolgen hiervan zijn dat je hartslag versnelt, je spieren zich aanspannen en je ademhaling versnelt. Stress is in gevaarlijke situaties heel handig, maar soms blijven we heel lang in stress hangen. Dit kan heel vervelend worden.  

Beleef het hier en nu 

Door yoga te doen, zorg je ervoor dat je je focust op het hier en nu. Tijdens een yoga sessie ben je gefocust op zowel de oefeningen die je doet, als je ademhaling. Alle gedachtes die voorbijkomen, mag je gewoon laten schieten. Dit momentje is echt voor jou. Blijf dit regelmatig oefenen en gun jezelf de tijd om met jezelf te verbinden. Je zult merken dat je er echt van tot rust komt.  

Leer je eigen grenzen kennen 

Door tijdens yoga volledig op jezelf te focussen, ontdek je waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Vaak overschreeuwen we ons eigen lichaam omdat we zoveel todo-tjes hebben staan. Het kan zijn dat je je na een yoga sessie opeens heel erg moe voelt. Hieraan toegeven is belangrijk. Ook is het goed om te bedenken hoe je hier in de toekomst mee wilt omgaan. Door goed naar je lichaam te luisteren, zul je merken dat je beter in je vel gaat zitten en ook meer lichamelijke ontspanning ervaart.  

Focus op je ademhaling 

Door op je ademhaling te letten, kun je je lichaam ontspannen. Er zijn twee oefeningen die we met je willen delen om je te helpen om te beginnen met ademhalingsoefeningen.  

De gemakkelijkste oefening bij stress is om simpelweg te focussen op uw ademhaling en deze te kalmeren. Hierbij is het goed om op de volgende punten te letten:  

  • Probeer te ademen met behulp van je middenrif 
  • Adem soepel en rustig 
  • Forceer je ademhaling niet 
  • Adem door je neus 

Deze 4 punten kunnen je helpen om de eerste stappen te zetten naar meer ontspanning. De volgende oefening is bijna hetzelfde als de bovenstaande oefening. Alleen nu let je erop dat je twee keer zo lang uitademt als dat je inademt. Je zult merken dat je hierdoor heerlijk in de ontspanning komt.  

Yogaoefening die je helpen ontspannen 

Er zijn heel wat yogaoefeningen die kunnen helpen bij het verminderen van stress. Er is één oefening die we graag willen uitlichten. Deze oefening wordt ook wel de kindhouding genoemd.  

  • Ga op je handen en knieën zitten 
  • Laat je billen zakken tot aan je hielen 
  • Strek je armen naar voren of laat je langs je lichaam rusten met je handpalmen omhoog 
  • Ontspan je buik en borst op of tussen je benen en rust met je voorhoofd op de grond 
  • Adem rustig en diep door je hele lichaam 

Voor veel mensen is deze kindhouding de ideale methode om te ontspannen. Mocht het bij jou niet lukken, dan zijn er nog genoeg andere alternatieve oefeningen om te ontspannen.  

Yoga is niet competitief 

Bij yoga gaat het er niet om of je je tenen wel of niet kan aanraken. Het gaat erom dat je met jezelf in verbinding staat. Het is dus belangrijk om met de goede mindset aan yoga deel te nemen. Wil je jezelf weer ontdekken en weer ontspannen? Dan raden wij je zeker aan om te starten met Yoga.  

Conclusie 

Yoga kan zeker helpen om je te ontspannen en stress te verminderen. Door yoga te doen, ben je bezig met het hier en nu. Ook helpt yoga je om de behoefte van je eigen lichaam weer opnieuw te leren kennen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.