Mediteren

Leren mediteren wat voor mij?

Leren mediteren 

Als je wilt beginnen met mediteren, dan is dit de plek voor jou. We zullen de basisbeginselen doornemen meditatie en je helpen om te beginnen met effectieve meditatie. 

 

Hoe kan ik beginnen met mediteren? 

  • Begin met een korte meditatie. Hoewel je misschien enthousiast bent om te beginnen en staat te popelen om te oefenen, begin met een korte meditatie tot je je meer op je gemak voelt. 
  • Maak je geen zorgen over hoe lang je geest afdwaalt. Als je gedachten afdwalen van de ademhaling, breng ze dan zachtjes terug zonder jezelf te veroordelen of gefrustreerd te raken. Dit wordt “zachtjes de aandacht terugbrengen” genoemd en is een essentieel onderdeel van mindfulness meditatie beoefening. Als je merkt dat je geest vaak blijft afdwalen, overweeg dan minder lang te oefenen dan oorspronkelijk gepland of probeer een andere vorm van meditatie (zoals loopmeditatie). 
  • Probeer jezelf ook niet te dwingen om te ontspannen – dat zal niet gebeuren als je te hard je best doet!  

 

Wat zijn de verschillende soorten meditatie? 

Er zijn veel verschillende soorten meditatie.Wij lichtten er hier 5 voor je uit:  

  • Slaap meditatie 

Dit is een manier van mediteren om tot rust te komen en in slaap te vallen.  

  • Bodyscan meditatie 

Tijdens deze meditatie wordt je bewust van hele lichaam 

  • Transcendente meditatie 

Dit is een vorm van meditatie waar je je richt op een mantra  

  • Loopmeditatie 

Met volle aandacht in het moment een wandeling maken 

  • Zen meditatie 

Bij deze meditatie ligt de nadruk op concentratie. Op deze manier kom je tot rust. 

 Een meditatieve oefening kan zich richten op een mantra, de adem, een visueel object of het lichaam zelf. Bij de ene vorm van meditatie concentreer je je bijvoorbeeld op je in- en uitademing; bij een andere vorm van meditatie reciteer je een bepaalde mantra steeds opnieuw; bij weer een andere vorm van meditatie visualiseer je een beeld, zoals een kaarsvlam of de zon die opkomt aan de horizon. 

 

Hoeveel tijd moet ik eraan besteden? 

De hoeveelheid tijd die je aan meditatie moet besteden is geheel aan jou. Als je net begint, probeer dan eerst 10 minuten per dag, en verhoog dat dan geleidelijk. Het kan zijn dat je op sommige dagen makkelijk 20 minuten of meer kunt zitten en op andere dagen minder dan 5 minuten. Dat is niet erg! Wees niet streng voor jezelf als je oefening niet perfect is – doe gewoon wat voor jou op dat moment goed voelt. 

Als het in het verleden moeilijk voor je is geweest, geef dan niet op! Onthoud dat meditatie een doorlopend proces is; het zal tijd kosten om te leren hoe je je geest en je lichaam kunt beheersen door regelmatig te oefenen. Maar zoals met alles wat de moeite waard is om te leren, zijn de voordelen de moeite waard om door eventuele ongemakkelijkheden heen te gaan. 

 

Wat heb ik nodig om te kunnen mediteren? 

Om te kunnen mediteren, heb je een goede plek nodig dit comfortabel te kunnen doen. Een rustige plek is het beste. Je hebt ook een geschikte zitplaats nodig – een kussen of een stoel met een goede ondersteuning voor de rug is ideaal. 

Tot slot, vergeet je timer niet! Je wilt er zeker van zijn dat je elke dag de tijd kunt vrijmaken die je nodig hebt voor meditatie zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je elke vijf minuten op de klok moet kijken. 

 

Conclusie 

Als je nog nooit gemediteerd hebt, kun je het beste beginnen met een geleide meditatie. Dit zal je een idee geven van hoe het voelt en hoe je het goed moet doen. Of je nu besluit om dit alleen te doen of met hulp van iemand anders, zorg ervoor dat ze ervaring hebben met het lesgeven aan beginners, zodat ze je de juiste technieken kunnen leren! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.