Hoe meditatie jouw leven positief kan beïnvloeden

Meditatie en mindfulness worden al duizenden jaren beoefend. Velen geloven zelfs dat meditatie zijn oorsprong vindt in Oosterse culturen als een manier om evenwicht te bereiken in lichaam en geest door zich te concentreren op ademhaling, lichaam en meditatie. Tegenwoordig hoor je mensen steeds vaker praten over hoe hoog hun stressniveau is of hoe ze ’s nachts beter moeten slapen. Hier komt meditatie om de hoek kijken!

Stressbestrijding

Iedereen ervaart stress, maar het gaat erom hoe we ermee omgaan. Sommige soorten stress kunnen zelfs goed voor ons zijn en onze algemene gezondheid verbeteren. We moeten alleen weten hoe we ermee omgaan zodat het niet uit de hand loopt.

Meditatie is een effectieve manier om stress te verminderen door de geest en het lichaam te kalmeren. Het houdt in dat je stil zit in een rustige ruimte met je ogen dicht en je concentreert op je ademhaling of je herhaalt een mantra of gebed in je hoofd (of hardop als je dat liever doet). Dit helpt jezelf te centreren en afleiding weg te nemen, zodat je je kunt concentreren op het huidige moment – zonder je zorgen te maken over wat er gisteren is gebeurd of wat er morgen zou kunnen gebeuren.

Als dit te ingewikkeld of tijdrovend klinkt, zijn er vele andere eenvoudige meditatietechnieken waarvoor helemaal geen apparatuur nodig is:

  • Focus op één ding tegelijk in plaats van multitasking; luister bijvoorbeeld goed als iemand praat in plaats van te proberen niets anders te missen wat er om hen heen gebeurt (zoals het controleren van berichten) terwijl ze spreken; dit zal helpen hun aandacht gericht te houden op wat er nu gebeurt in plaats van zich zorgen te maken over iets anders later zoals het betalen van rekeningen … wat me terugbrengt naar mijn oorspronkelijke punt:

Betere slaap

Je bent niet alleen als je worstelt met slapeloosheid.

Meditatie is een manier om je te helpen meer kwalitatieve slaap te krijgen, en het kan zelfs een manier zijn om af te kicken van slaappillen (die vaak bijwerkingen hebben). Studies hebben aangetoond dat meditatie de slaap kan verbeteren door de hoeveelheid tijd die in de diepe-slaapfase wordt doorgebracht (het meest herstellende deel) te verhogen, het stressniveau overdag te verlagen en de angst om ’s nachts naar bed te gaan te verminderen.

Verhoogd geluk

Meditatie kan je helpen meer in het moment te zijn. Het helpt je om je meer bewust te worden van je gevoelens en gedachten, en van wat er om je heen gebeurt. Hierdoor kun je meer van het leven genieten, simpelweg omdat je aanwezig bent met wat er nu gebeurt.

  • Toegenomen geluk: Meditatie kan ons ook gelukkiger laten voelen door ons te helpen ons opnieuw te verbinden met onszelf en alles om ons heen, zodat we de kleine dingen in het leven nog meer waarderen dan voordat de meditatie plaatsvond. Wanneer we ons kunnen concentreren op wat ons gelukkig maakt in plaats van ons zorgen te maken over dingen die we niet kunnen controleren of veranderen, geeft dat ons een gevoel van controle over ons eigen leven terug, wat ons zelfvertrouwen een enorme boost geeft.

Betere focus

Meditatie is een krachtig middel om je te helpen je te concentreren op het huidige moment. Het traint je geest om gefocust te blijven, en helpt je afleidingen los te laten die je anders zouden kunnen afleiden van het belangrijkste. Dit kan een enorme impact hebben op je werk en je persoonlijke relaties.

Om te beginnen helpt meditatie je rustig te blijven in stressvolle situaties, zodat je, als er iets misgaat op het werk of met vrienden, in plaats van in paniek te raken en je erover op te winden, tijd voor jezelf kunt nemen en terug kunt gaan naar het huidige moment voordat je beslist hoe je het beste verder kunt gaan.

Bovendien geeft het regelmatig beoefenen van meditatie ons allemaal meer tijd voor reflectie: Wat zijn onze waarden? Hoe willen we dat anderen om ons heen zich voelen? Wanneer handelen we uit angst in plaats van uit liefde? Deze vragen kunnen in eerste instantie moeilijk lijken, maar onszelf deze vragen stellen tijdens het mediteren geeft ons een pauze en helpt ons na te denken over wat het belangrijkst is in ons leven, terwijl het ons ook helpt impulsief gedrag te beteugelen dat later tot negatieve gevolgen kan leiden.

Verhoogde creativiteit

Meditatie kan je helpen creatiever te zijn. Als je er een gewoonte van maakt om te mediteren, ontwikkel je een dieper inzicht in je eigen geest en de werking ervan. Met andere woorden, je leert hoe je buiten de kaders kunt denken – en deze vaardigheid is ongelooflijk nuttig als het gaat om vindingrijkheid en innovatie.

Bijvoorbeeld: stel je probeert een probleem op het werk of op school (of thuis) op te lossen. Als je eerste gedachte is dat er geen oplossing is, dan is de kans groot dat dit een self-fulfilling prophecy wordt – en je probleem niet wordt opgelost. Maar als je in plaats van na te denken over hoe hopeloos dingen nu lijken, begint na te denken over alternatieven … nou … wie weet waar die gedachten je kunnen brengen?

Beter geheugen en leren

Meditatie kan je helpen nieuwe vaardigheden te leren door je geest gefocust te houden.

Als je mediteert, traint het je hersenen om gefocust te blijven. Dit helpt je aandacht te besteden aan wat er om je heen gebeurt, inclusief het leren van nieuwe dingen zoals een vreemde taal of vechtsporten.

Het helpt ook bij het onthouden van herinneringen, omdat je je kunt concentreren op hoe iets voelt en hoe het klinkt. Op die manier, wanneer de tijd komt voor het onthouden van informatie die je hebt geleerd tijdens het mediteren, zal het gemakkelijker zijn voor je hersenen omdat alle zintuigen worden gebruikt in combinatie met elkaar in plaats van slechts een of twee tegelijk!

Mediteren is goed voor je.

Meditatie is goed voor je. Dat klopt, het is niet zomaar een New Age trend die alleen hippies doen. Meditatie is bewezen effectief op verschillende manieren, van hulp bij stress tot verbetering van je geluks- en creativiteitsniveau. Het is ook gemakkelijk te leren, gratis en iets wat je overal kunt doen.

Meditatie hoeft ook niet religieus of spiritueel te zijn; het betekent gewoon rustig zitten met je ogen dicht gedurende een bepaalde tijd zonder aan iets in het bijzonder te denken (of je soms op één ding te concentreren).

Conclusie

We weten dat meditatie een uitdaging kan zijn om in te stappen, maar het is het waard! We hebben zelf de voordelen van mediteren gezien en we hopen dat dit artikel je heeft gemotiveerd om het zelf ook eens te proberen. Vergeet niet dat zelfs maar een paar minuten per dag een groot verschil kunnen maken in je leven – en er zijn genoeg manieren om dat te doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.